Cze
12
2016

Dawna gra w państwa i miasta

hhhhhhhh Gra była  dobrym zabieraczem  czasu  w  latach  80 i 90 bardzo to  była popularna gra podwórkowa  jak i podczas pory  deszczowej  w domowym zaciszu grało się  w te grę  z czasem gdy spopularyzował się internet i komputery  gra trafiła też  do netu http://panstwamiastaonline.net/ chcesz zagrać w te grę przypominamy ci zasady tej gry ……..


Zasady gry w państwa i miasta :

Najstarszy gracz (a grać może od 2 do 10 osób) rysuje na betonie duże koło o średnicy w graniach 2 – 4 metrów (w zależności od liczby graczy). Koło dzielimy na tyle równych części ilu jest graczy. Dzielimy w ten sposób, że wyznaczamy środek i kredą kroimy tak jak się kroi tort. Części muszą być równe. Każdy wybiera teraz swoje pole, czyli część tortu a raczej część Świata. Zwykle robimy tak, że ten kto rysował granice (dzielił tort) wybiera jako ostatni swoją część. I gdy już każdy jest na swoim polu wybieramy nazwy dla swoich państw. Wybieramy szybko, bez kłótni bo każdy chce już zacząć ekspansję. Ja wybieram Niemcy. Inni Francję, Włochy, USA, Japonię, Rosję itp.

Grę zaczyna najmłodszy właściciel państwa. Bierze piłkę wyliczankę.   Wreszcie pada: „Rosję” i wywołujący rzuca piłkę. Łatwiejsza wersja polega na rzucie w górę, ale my zwykle gramy, że rzuca się jak najdalej przed siebie. Władca wybranego państwa rzuca się w pogoń za piłką a pozostali biegną w przeciwnym kierunku.

- STOP! – krzyczy władca wywołanego państwa bo złapał już piłkę. Wszyscy się zatrzymują. I teraz następuje walka. Rosji z piłką w ręku wybiera państwo na podbój którego się wybiera. Wskazuje jego władcę i szacuje odległość w jakiej są od siebie. Jest to niezwykle ważne. Stąd mamy już na naszym podwórku określone różne miary odległości. Podstawowe to kroki i stopki, ale są też np. kroki słoniowe.
Z gry odpada się po utracie całości swojego terytorium. Zwycięża ten kto zdobędzie cały Świat


- tzw. słoniowe (jak największe kroki),
- normalne,
- stópki (przykładamy piętę prawej stopy do czubka palców lewej i tak na zmianę),
- parasolki (obrót wokół własnej osi).


Uwaga:
Uczestnik, który trzyma patyk musi i głośno podać, ile jakich kroków wykona (np. 10 słoniowych, 7 stóp) i zaczyna iść w kierunku przeciwnika. W trakcie pozostali gracze liczą razem z nim kroki, pilnując by ten nie oszukiwał i ciągle wykonywał kroki jednego rozmiaru - nie można zmniejszać kroków słoniowych im bliżej celu. Oznacza to, że jeśli przeszacował, minie Rosję. Po wykonaniu wszystkich kroków zatrzymuje się. Jeśli z tej odległości dotknie przeciwnika patykiem (przed grą ustalamy, czy patyk można rzucić, czy trzeba stać na prostych nogach), ma prawo zabrać część jego terytorium. Jeśli nie zdoła dotknąć, to przeciwnik zyskuje część terytorium.

ZABIERANIE TERYTORIUM:

Czynność tę należy wykonać stojąc na swoim terytorium obiema nogami i maksymalnie się wychylając, kolistym ruchem narysować patykiem nowe granice swojego państwa.
Po tej czynności zawodnik, któremu "zabrano" ziemię, zaczyna kolejną rozgrywkę.
Z gry odpadają uczestnicy, którym nie pozostanie nawet skrawek własnej ziemi. Dopuszczalne jest wspaniałomyślne dzielenie się posiadanym terytorium ale wtedy wyłonienie zwycięzcy trwa dłużej.

Wymagania techniczne terenu:

ubita ziemia – taka, na której są dobrze widoczne rysunki pisane patykiem lub asfalt, na którym rysujemy kredą lub kawałkiem cegły.

. Ilość graczy

co najmniej 4 uczestników,  tylu graczy, by po podziale kuli ziemskiej, wyłoniły się na tyle wystarczające terytoria państw, by grający mogli ustać na swoim polu.

. Niezbędne akcesoria:
patyk na tyle duży, aby łatwo było nim rzucać lub  piłka.  kreda lub miękki kamień do narysowania kuli ziemskiej i granic państw,  patyk jeśli gramy na ziemi dowolna wyliczanka.

Wersja  papierowa w domu na kartkę gry w państwa i miasta

zasady gry

Wylosowanie litery – jeden z graczy wymienia w pamięci po kolei wszystkie litery alfabetu, zaznaczając głośno moment, w którym zaczyna (zwyczajowo głośno wypowiada XYZ), zaś inny, wcześniej ustalony gracz, w wybranym przez siebie momencie mu przerywa. Litera, na której przerwano wyliczanie alfabetu, jest właśnie wybraną literą (jeśli wyliczanie alfabetu nie zostało przerwane przed dojściem do końca, zaczyna się ono od nowa). UWAGA: Nie wolno wymawiać liter Ą, Ę, Ń, Ó, Q, V, X, Y.
Od momentu wylosowania litery wszyscy gracze zaczynają wpisywać do swoich tabelek słowa zaczynające się na wylosowaną literę – do każdej kolumny tabelki po jednym słowie pasującym do danej kategorii. Wpisywane wyrazy nie powinny być wyrażeniami zbyt ogólnymi. Między innymi błędem jest użycie słowa dinozaur w kategorii zwierzęta. Wpisywanie słów kończy się, gdy któryś z graczy wpisze odpowiednie słowa do wszystkich kolumn tabelki i głośno to oznajmi lub gdy wszyscy gracze ustalą, że już nic więcej nie są w stanie wymyślić i można zakończyć ten etap gry. Można również ograniczyć czas na wpisywanie słów. Do tego celu wygodnie jest posłużyć się klepsydrą odmierzającą około 1 lub 2 minuty.
Zliczanie punktów – wszyscy gracze kolejno wyczytują wpisane przez siebie słowa w poszczególne kolumny. Istnieją dwa systemy przyznawania punktów. Prosty: Za wpisanie poprawnego słowa, którego żaden z innych graczy nie wymyślił, przyznaje się sobie 2 punkty, za wpisanie słowa, które ktoś inny też wpisał w tę samą kolumnę, przyznaje się sobie 1 punkt. Za brak słowa w danej kolumnie nie dolicza się ani nie odejmuje punktów. Skomplikowany: W innym systemie punktowym jeżeli gracz jako jedyny wymyślił wyraz, którego nikt nie miał, dostaje 15 pkt, jeżeli każdy gracz miał inne słowo - wszyscy dostają po 10 pkt, jeżeli każdy ma ten sam wyraz dostaje się po 5 pkt, a jeżeli ktoś nie napisał poprawnego wyrazu lub nic nie napisał dostaje 0 pkt, a jednocześnie innym graczom zwiększa się liczba punktów o 5 (nie wliczając w to gracza który ma 15 punktów).
Gra toczy się tak długo, jak tylko gracze mają na to ochotę. Zwyczajowo, gdy wylosuje się literę, która została wybrana już wcześniej, ponawia się losowanie. Zwycięża ten, kto zbierze w trakcie gry najwięcej punktów.

Akcesoria  do gry państwa i miasta w zaciszu domowy:



  • kartka z narysowaną tabelką do sześciu kolumn. Kolumny tabelki powinny być zatytułowane nazwami poszczególnych kategorii, np.:
    • państwo
    • miasto
    • roślina
    • zwierzę
    • rzecz
    • imię
    • dyscyplina sportu
    • góra
    • sławny człowiek
    • kolor
    • zawód
    • rzeka
  • dla każdego gracza coś do pisania . i kartka
  • jeden z graczy może mieć stoper aby skrócić  czas wymyślania np  roślin na daną literę  lub po prostu liczyć określonego  czasu który wspólnie  ustalicie po to by nie dłużyć zbytnio gry  sobie.

 



Powered by WordPress | ® świat rozrywki | Polityka cookies

  • RSS
  • Newsletter
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Pinterest